نی‌ نیکو

سایتی برای والدین و فرزندانشان (قالب آزمایشی) نی نی نیکو

نی‌ نیکو

سایتی برای والدین و فرزندانشان (قالب آزمایشی) نی نی نیکو

نی‌ نیکو

به نام خدا

این وبلاگ به مسائل کودکان و والدین می پردازد و سعی دارد مطالب مفید و کاربردی را در اختیار والدین جهت تربیت فرزندان قرار دهد.
این وبلاگ با کپی کردن مخالف است و در صورت برداشتن مطلب از جایی دیگر حتما آدرس خواهد داد.

راهنمای کامل پوشش کودکان در تابستان!

جمعه, ۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۰۰ ب.ظ

فصل تابستان از راه رسید. فصل گرما، فصل آفتاب مهربان و سوزان، تعطیلی مدارس و بازی کودکان. این فصل با تمام خوبی ها و شادی هایی که دارد چالش هایی نیز با خود به همراه می آورد. طبیعی است که برای پایین نگاه داشتن دمای بدن کودک خود در تابستان سعی کنیم تا حد امکان لباس های کمتری به آنها بپوشانیم اما با این حال باید توجه داشت پوشش کودکان در این فصل به گونه ای باشد که علاوه بر احساس راحتی و خنکی، از آن ها به خوبی در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش خورشید، گزش و نیش حشرات و تحریک پوست توسط گیاهان و آلودگی ها محافظت کند. در این مطلب به شما راهکارهایی ارائه می کنیم تا کودک خود را به خوبی بپوشانید در عین اینکه کودکتان احساس گرما و ناراحتی نکند. با ما همراه باشید.


چه جور لباسی بخریم؟ با لباس های معمولی چه کنیم؟!

در روزهای داغ تابستان کودک نوپای شما در معرض خطر گرمازدگی است. بنابراین برای پایین نگاه داشتن دمای بدن کودکتان بایست مواردی را رعایت نمود که دمای بدن کودک در حد طبیعی خودش قرار گیرد:

1- به او لباس های گشاد و از جنس پنبه خالص، سبک و خوش بافت بپوشانید. برای محافظت کودکان از نور آفتاب و جلوگیری از گرمازدگی آنها حتی المقدور از لباس های رنگ روشن، سبک، نازک و گشاد استفاده کنید و تا حد امکان تمام قسمتهای بدن کودکتان را بپوشاند. پنبه ی سبک به راحتی اجازه‌ی رسیدن هوا به بدن کودک را می دهد، به بدن نمی چسبد و باعث می شود عرق بدن، توسط پدیده ی تبخیر سطحی به خنک شدن پوست کمک کند. همچنین در لباس های پنبه ای دیگر لازم نیست نگران تحریک پوست کودکتان باشید.

2- از لباس های تیره استفاده نکنید. اگرچه لباس های تیره از بدن، در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کنند اما به شدت گرما را جذب می کنند.

3- لباس مقاوم و استاندارد در برابر نور خورشید تهیه نمایید. برای اینکه قبل از خرید، از مقاومت لباس در برابر نور خورشید مطمئن شوید، یک راه ساده این است که لباس را مقابل نور لامپ بگیرید و بررسی کنید چه مقدار نور از پارچه ی آن عبور می کند، مسلما هر چه نور کمتری عبور کند لباس در برابر عبور نور خورشید مقاوم تر خواهد بود. همچنین می تواند از روی SPF (فاکتور مقاومت در برابر آفتاب Sun Protection Factor) و یا UPF مندرج بر روی تگ لباس می توان به میزان این مقاومت پی برد.

مطالعات و تحقیقات نشان داده که SPF برای اکثر لباس های تابستانی پایین تر از 30 است  و SPF برای اکثر تی شرت های سفید وقتی خشک هستند 10 و وقتی تر هستند هیچ مقاومتی در برابر نور خورشید ندارند. در سال های اخیر تمایل والدین به خرید لباس های مخصوص اشعه ی UV برای کودکان بیشتر شده است. این نوع لباس ها از پارچه های سبک و خوش بافت ساخته شده اند که با عملیات شیمیایی انجام شده بر روی پارچه ی آنها، اشعه‌ی UV را جذب و یا به اطراف منتشر می کند و به این شکل از ورود اشعه‌‌ی خورشید به داخل لباس جلوگیری می کنند.  این لباس ها بسار سبک هستند و در گرما احساس خوبی به کودک می دهند.

در صورت قید شدن عدد +UPF 50 بر روی تگ لباس یعنی پارچه ی این لباس 98 درصد اشعه ی فرابنفش خورشید را می گیرد و اجازه ی عبور نمی دهد.

4- مقاومت لباس های معمولی و رنگ روشن در برابر نور خورشید را افزایش دهید. برای افزایش مقاومت لباس های معمولی در برابر ورود اشعه های مضر خورشید، می توان هنگام شستشوی لباس ها از یک محصول شیمیایی به نام سان گارد SunGaurd استفاده نمود که SPF ی در حدود 30 به لباس ها در اثر شستشو اضافه می کند. و از این طریق می توانید لباس های کودکان را با این شوینده های مخصوص ضدآفتاب کنید (sun-blocking detergents)

 
جوراب و کفش؛ قلب دوم را دریاب!

اگرچه پا برهنه دویدن در سبزه ها و جنگل حس خوبی به کودکان می دهد اما برای جلوگیری از زخم شدن پای فرزندتان در اثر خورده شیشه ها و خس و خاشاک سعی کنید همیشه به او کفش مناسب بپوشانید.

مدل جدیدی از کفش های تابستانی در بازار موجود است که به شکل مناسبی صندل و کفش با یکدیگر تلفیق شده است. این کفش ها با داشتن کفی منعطف برای پیاده روی و بالا و پایین پریدن بسیار راحت و مناسب هستند و در عین حال منفذهایی برای هواخوردن پا و خنک شدن دارند. این کفش ها ضد آب بوده و به سرعت خشک می شوند.

پوشاندن جوراب به کودکان تا حد قابل قبولی از نیش حشرات و بیماری هایی که از این طریق منتقل می شوند جلوگیری می کند. جوراب سفید کنه ها را بهتر نشان می دهد و تاول های احتمالی در پا را قابل تشخیص‌تر می نماید.

در مکان هایی که علف های بلند وجود دارد مثل جنگل ها، شلوار کودک خود را در جورابش قرار دهید.

کلاه؛ سایه بانی بر سر و صورت

برای محافظت از صورت و چشم‌ها در برابر نور خورشید کلاه لازم و ضروری به نظر می رسد.

برای خرید کلاه مناسب موارد زیر را در نظر بگیرید:

1- لبه‌ی عریض و بلندی داشته باشد به طوری که به خوبی بر روی صورت سایه بیندازد و صورت را بپوشاند.

2- در اطراف نیز لبه هایی برای محافظت از گردن و گوش ها داشته باشد.

3- UPF استانداردی داشته و از پنبه‌ی سبک ساخته شده باشد.

4-  اندازه ی کودکتان باشد؛ نه آنقدر کوچک که هنگام دویدن از سرش بیفتد و و نه آن قدر بزرگ که جلوی دید او را بگیرد.

5- یک بند زیر چانه داشته باشد که از افتادن کلاه از سر کودک جلوگیری کند.

6- و در پایان به کودکتان اجازه دهید رنگ مورد علاقه اش را انتخاب کند.


عینک آفتابی؛ جنگ چشم و اشعه !

به همان انداره که اشعه‌ی خورشید می تواند باعث آفتاب سوختگی و سرطان پوست شود، به چشمان کودک دلبند شما نیز می تواند آسیب جدی وارد کند. متاسفانه عوارض این آسیب، در بزرگسالی نمود پیدا می کند و باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد می گردد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید باعث ایجاد عوارض و بیماری های چشمی مثل آب مروارید ، کدر شدن عدسی چشم ، آسیب به شبکیه ی چشم می شود که هر کدام از این ها می تواند موجب کوری فرد گردد. برای جلوگیری از ابتلا یه این بیماری ها عینک های آفتابی می توانند بسیار موثر باشند و به محافظت چشم کودکان در برابر اشعه های مضر خورشید کمک کنند. نکاتی که برای عینک آفتابی بایست در نظر بگیرید عبارت است از:

1- از مکان معتبر خرید کنید.

2- عینک با استاندارد قابل قبول انتخاب کنید. عینکی بخرید که فروشنده با مدارک و اسناد به شما ثابت کند که آن عینک از  UVA (یو وی با طول موج های بلند) و UVB (یو وی با طول موج های کوتاه) تا 99 درصد محافظت می کند و UV را تا 400nm نانومتر جذب می نماید. این موارد تضمین خواهند کرد که عدسی های عینک خریداری شده، توانایی محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه های مضر نور خورشید را داراست.

3- چشم بی محافظ از عدسی غیر استاندارد بهتر است ! عدسی های تیره بدون محافظت UV استاندارد نه تنها هیچ کمکی به محافظت چشم در برابر نور خورشید نخواهد کرد بلکه آسیب به چشم را دو چندان می کند؛ این عدسی ها در اثر تاریکی، باعث گشاد شدن مردمک های چشم  می شوند و از آن جایی که آن عینک فاقد استاندارد لازم است اشعه ها بیشتر به چشم وارد می شوند و چشم آسیب بیشتری در مقایسه با حالت بدون عینک متحمل خواهد شد.

4- عینک با جنس فریم مناسب انتخاب نمایید. جنس عینکی که انتخاب می کنید متناسب با میزان فعالیت کودکتان باشد. اگر احتمال زمین خوردن عینک را می دهید قابی را انتخاب کنید که به راحتی شکسته نشود، انعطاف پذیر باشد و لنزهای پلی کربنات داشته باشد. عینک با عدسی های شیشه ای نخرید مگر این که توسط چشم‌پزشک تجویز شده باشند.

6- یک بند منعطف برای عینک در نظر بگیرید به طوری که کودک اذیت نشود و پشت سر قرار گیرد تا هنگامی که جنب و جوش می کند و می دود از افتادن عینک از چشم او نیفتد.

7- قبل از خرید، عینک را حتما بر روی صورت کودک امتحان کنید و مطمئن شوید که عینک به خوبی روی صورت کودک بنشیند، عدسی ها به اندازه ی کافی بزرگ باشد به طوری که اطراف چشم کودک را نیز بپوشاند، به خوبی روی بینی بنشیند، پشت گوش بیفتد و از روی صورت کودک سقوط نکند.

8- الگو باشید. به عنوان یک الگو خودتان هم عینک به چشم بزنید تا کودک به تبعیت از شما برای این کار ترغیب شود.

و در آخر پس از در نظر گرفتن این موارد، اجازه دهید کودک از بین عینک های استاندارد، رنگ و سبک مورد علاقه ی خودش را انتخاب کند؛ کودکان اغلب رنگ های روشن و فریم های فانتزی را می پسندند.

 
با حشرات و گیاهان چه کنیم؟!
در فصل تابستان پشه ها و انواع حشرات موذی از لانه های خود بیرون می آیند و باعث آزار و اذیت کودکان می شوند. در ادامه مواردی جهت یادآوری برای مقابله با نیش حشرات و ترشحات گیاهان سمی آورده می شود:

1- سعی کنید تمام قسمت های بدن کودک خود را بپوشانید تا از گزند نیش حشرات و ترشحات گیاهان سمی در امان بماند. تا حد امکان سعی کنید از لباس های آستین بلند استفاده کنید. شلوار و پیراهن های آستین بلند از نیش و گزش حشرات جلوگیری می کنند هم چنین پوست کودک در معرض ترشحات گیاهان سمی و تحریک کننده (به خصوص هنگام بازی در چمن و جنگل و هنگام غروب) قرار نمی گیرد.

2- از مواد دافع حشرات استفاده کنید. قسمت هایی از بدن که توسط لباس پوشیده نمی شوند را به این مواد آغشته نمایید. مواد دافع حشرات با دیت (DEET) 10 درصد یا کمتر برای کودکان بالای دوماه موثر و مناسب است. توجه داشته باشید که از دیت بیش از یک بار در روز استفاده نکنید.

3- در پایان روز لباس فرزند خود را از بدن او خارج کنید و از نبود کنه بر روی پوست بدن وی مطمئن شوید. نواحی پوست سر، گردن، پشت گوش ها، مچ پا، زیر بغل و کشاله ران را با دقت بیشتری وارسی نمایید. اگه کنه -که حشره‌ی بسیار کوچکی است- را پیدا کردید با یک موچین آن را از بدن جدا کنید و سپس پوست را با آب و صابون بشویید.  اگر پیش از 24 یا 48 ساعت موفق به جدا نمودن کنه از بدن شدید جای نگرانی برای ابتلای کودک به بیماری لایم (Lyme) وجود نخواهد داشت. در صورت نگرانی بیشتر با پزشک تماس بگیرید.

4- کودک را حمام دهید. حمام دادن و شستشوی بدن کودک پس از هر بار آمدن او به خانه می تواند به پاکسازی پوست وی از ترشحات گیاهان سمی احتمالی و پیشگیری از تحریک، خارش و آلرژی های پوستی و هم چنین کشتن کنه ها کمک شایان توجهی کند.

 
ضد آفتاب، نبرد رودروی پوست و اشعه

آفتاب سوختگی در دوران ابتدایی زندگی، باعث مستعد شدن پوست به سرطان در آینده خواهد شد؛ بنابراین تا حد امکان باید از پوست خود در برابر اشعه های مضر نور خورشید مراقبت نمود:

1- از ضد آفتاب های فیزیکی (Physical sunscreen) استفاده کنید. اکثر کارشناسان، بر این عقیده‌اند ضدآفتاب های فیزیکی که از اکسید تیتانیوم یا اکسید روی استفاده می کنند برای مواجهه و در امان ماندن پوست از اشعه های مضر خورشید مناسب ترند.  این نوع از ضد آفتاب ها عملکرد بهتری در برابر UVA و UVB را از خود نشان می دهند، پس از استعمال می توان به سرعت و بدون نگرانی در معرض نور خورشید قرار گرفت و برای پوست های حساس مناسب ترند. در مقابل ضدآفتاب های شیمیایی وجود دارند که مزیت های خودشان را دارند و با جذب بر روی پوست محافظت را انجام می دهند.

2- SPF ضد آفتاب باید بالای 15 باشد. SPF 15 تا 93 درصد ، SPF 30 تا 97 درصد و کرم ها با SPF 100 تا 98 درصد جلوی رسیدن اشعه ماوراء بنفش را به پوست می گیرند؛ بنابراین تفاوت قابل ملاحظه ای بین این SPF ها وجود ندارد.

3- این کار را برای کودک شیرین کنید. اگر کودک بازیگوشی دارید و اجازه مالیدن کرم بر پوستش را به شما نمی دهد سعی کنید با بازی و آهنگ او را برای این کار ترغیب و آماده کنید.

 
استخر و آب‌بازی!

اشعه های مضر خورشید عموما در اطراف مکان هایی که آب به شکل وسیع وجود دارد مثل استخر و دریا، بسیار شدید تر خواهند شد. بنابراین ضروری است هنگامی که در ساحل و یا استخر هستید پوست کودک نوپای خود را برای محافظت از اشعه ها به خوبی بپوشانید. لباس شنای آستین بلندی که پاها و دست ها را می پوشاند می تواند مناسب باشد. پارچه ی این گونه لباس ها به سرعت خشک میشود و کش می‌آید.  لباس شنا با UPF حداقل 15 (یعنی 1/15 اشعه ی خورشید می تواند عبور کند) مناسب است. اگر یو پی اف لباس 50 باشد بسیار ایده آل است.

 

 منابع : + + +

 Picture Sources : + + + + + + + + + + +

نظرات (۱)

  • سید مهدی رییس السادتی
  • سلام
    خیلی زحمت کشیدین متشکرم
    قسمت حشرات و کرم ضد آفتابو خوندم مفید بود. ولی من خودم و خونوادم هیچ وقت از کرم های ضد افتاب استفاده نمیکنیم چون مطمینا خود این مواد هم ضررشون بیشتر نباشه  کمتر نیست
    میشه از پوشش های نازک به جای کرم های ضد آفتاب استفاده کرد .
    پاسخ:
    سلام خواهش می کنم قابلی نداشت، :)
     کرم های ضد آفتاب فیزیکی که در متن بهش اشاره شده بدون هیچ گونه جذبی روی پوست عمل محافظت رو انجام میدن در حالی که کرم های ضدآفتاب شیمیایی (که اغلب از همین نوع کرم ها استفاده می شه ) با جذب روی پوست عمل محافظت رو انجام میدن ، ضدآفتاب های فیزیکی تولید رادیکال های آزاد نمی کنن و از لحاظ ایمنی بسیار بهتر از ضد آفتاب های شیمیایی هستن


    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی