نی‌ نیکو

سایتی برای والدین و فرزندانشان (قالب آزمایشی) نی نی نیکو

نی‌ نیکو

سایتی برای والدین و فرزندانشان (قالب آزمایشی) نی نی نیکو

نی‌ نیکو

به نام خدا

این وبلاگ به مسائل کودکان و والدین می پردازد و سعی دارد مطالب مفید و کاربردی را در اختیار والدین جهت تربیت فرزندان قرار دهد.
این وبلاگ با کپی کردن مخالف است و در صورت برداشتن مطلب از جایی دیگر حتما آدرس خواهد داد.

دکتر در برابر آشپز

می توان پزشک نبود اما به روش های گوناگون دیگری جان انسان ها را نجات داد. یکی از این روش ها آشپزی است. با ابزاری ساده و ارزان قیمت و بدون تجویز هیچ گونه دارویی و تنها با استفاده از اطلاعات، دانش و تجربه ی کافی می توان کاری کرد که حداقل آینده ی کودکانمان در اثر مصرف خوراکی های ناسالم به خطر نیفتد. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

جایگاه اساسی غذا و مواد خوراکی در زندگی

همه ی مردم به نحوی با کودکان ارتباط دارند یا پدر هستند یا مادر، یا عمه یا عمو، دایی، خاله و غیره. کودکانی دوست داشتنی که جانشان بسیار عزیز است اما در چهار قرن اخیر طول عمر فرزندان، با غذای ناسالمی که در اختیار آن ها قرار گرفته، 10 سال کم تر از طول عمر والدینشان شده است و به تبع آن دو سوم افراد جامعه درگیر مسائل چاقی یا اضافه وزن شده اند.

کودک چاق

در هر 18 دقیقه 4 آمریکایی جان خود را در اثر غذای ناسالمی که خورده اند از دست می دهند. آمریکا یکی از ناسالم ترین کشورهاست و اتفاقن قربانی همان بازی شده که خودش به راه انداخته است. اصلی ترین دلایل مرگ در آمریکا و حتی می توان گفت در جهان، بیماری های قلبی، سرطان، سکته و دیابت هستند که هر کدام از آن ها به نحوی با رژیم غذایی ناصحیح ارتباط پیدا می کنند. در حال حاضر این امراض پر هزینه، بزرگ ترین عوامل مرگ در آمریکا به شمار می روند.  این یک فاجعه و مشکل جهانی است؛ تا جایی که هزینه ی سیگار هم کم تر از چاقی برآورد شده است. چاقی برای آمریکایی ها 10 درصد هزینه ی خدمات درمانی را شامل می شود که در سال چیزی معادل 150 میلیارد دلار در سال می شود و این هزینه در ده سال آینده دو برابر خواهد شد.

دختر 16 ساله ای را در نظر بگیرید که به خاطر وزن بسیار زیادش تنها 6 سال دیگر زنده می ماند؛ این دختر نماینده ی نسل سوم آمریکایی هاست که در محیط غذایی ناسالم تربیت می شوند، خانه و مدرسه به او آموزشی در مورد پختن غذا و مواد خوراکی نداده اند، دراثر این نوع چاقی جگر او به تدریج کاسته می شود و از بین می رود. مرگ و میر در اثر چاقی بسیار ناراحت کننده و غیر قابل باور است و نکته ی مهم اینجاست که چاقی نه تنها افراد درگیر را آزار می دهد بلکه خانواده، دوستان و آشنایان نیز تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. از بین رفتن زندگی در اثر عادات بد غذایی بسیار دردناک و ناراحت کننده است اما قابل پیشگیری است.

دختر چاق

محیط غذایی کودکان از یک مثلث تشکیل می شود: خانه، مدرسه، خیابان

مثلث محیط غذایی کودکان


خانه

خانه را می توان مرکز تبادل فرهنگ غذا و خوراک دانست. هر از چند گاهی بهتر است به مواد غذایی موجود در خانه دقت و توجه کرد و برای رژیم غذایی کودکانمان در خانه برنامه ریزی نمود؛ اگر غذای سالم در اختیار فرزندانمان قرار گیرد بر هوش، شادابی و نشاط آن ها اثر خواهد گذاشت و عمر طولانی تری خواهند داشت.


تغییرات کوچک ؛ نتایج بزرگ

یقینن تمام مادران کدبانو هستند و بهترین و خوشمزه ترین غذایی را که می توانند درست می کنند، آنها غذایی را درست می کنند که به ایشان آموخته شده. اما در برخی موارد چیزی که به آن ها گفته شده نادرست است و بایست اصلاح گردد؛ مثل روغن زیاد در غذا، نمک زیاد، استفاده ی شکر فراوان و غیره. وقتی دانش کافی در مورد غذاها وجود نداشته باشد والدین مجبور می شوند معیارهای دیگری برای انتخاب غذا در نظر بگیرند و مهم ترین آنها قیمت و هزینه ای است که برای مواد خوراکی و غذاها صرف می شود. اکثر مردم تمایل دارند مواد خوراکی و غذاهایی را تهیه نمایند که ارزان قیمت هستند، سریع حاضر و آماده می شوند، ارزش غذایی چندانی ندارند و حتی گاهی مضرند و تنها باعث سیری کاذب می شوند.

مواد غذایی سالم

شکر تقریبا در تمام مواد خوراکی که کودکان دوست دارند استفاده می شود. اگر فرزند ما روزی 8 قاشق غذا خوری شکر در شیر (علاوه بر شکرهای مصرفی دیگر!) استفاده کند در دوره ی پنج ساله ی پایه ی ابتدایی، چیزی برابر با یک فرغون شکر استفاده کرده است. هر قاضی، در هر جای دنیا و در هر حکومتی با مشاهده ی چنین وضعیتی ما را به جرم بد رفتاری با کودکان مجازات می کند. اما این شرایط نامناسب با درایت والدین می تواند کنترل شود و قابل پیش گیری است.

فرغون شکر

باید سعی نمود تا حد امکان غذاهای تازه در اختیار فرزندانمان قرار داد، از غذاهای ناسالم و مضر فست فودها به هر شکلی اجتناب کرد، مصرف مواد غذایی که پر از افزودنی های به اصطلاح مجاز هستند مثل کنسروها را محدود نمود و استفاده از سبزیجات و میوه ها را در رژیم غذایی کودکان قرار داد.

تا جایی که امکان دارد ذائقه ی کودکان را با انواع غذاهای خانگیِ سالم و مقوی، انواع سبزیجات، سالادها و میوه ها عادت دهید؛ این کار در بزرگسالی کودک و عادت غذایی او تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

ذائقه ی کودکان


چه رمانتیک! هر نفر به سه نفر دیگر آشپزی بیاموزد.

در مورد پختن غذاها در خانه می توان کارهای خلاقانه ی زیادی انجام داد و طی آن فرزندان را به آشپزی علاقه مند نمود. تصور کنید یک نفر با روش خودش به سه نفر دیگر غذا پختن یاد دهد و هر کدام از آن سه نفر نیز به سه نفر دیگر و این روند به همین شکل ادامه پیدا کند، آن زمان است که جمعیت عظیمی از جامعه آشپزی بلد است؛ چقدر رمانتیک است؟! باید مردم را به این نکته متوجه کرد که تلاش هایشان، هر چند کوچک، می تواند به تغییرهای بزرگی بیانجامد. باید تمام چیزی که از دست رفته را برگرداند و مردم را تشویق به تغییر نمود.

آموزش آشپزی به فرزندان



مدرسه

بعضی از مدرسه ها غذاها و مواد خوراکی مختلفی در اختیار کودکان ما قرار می دهند، این غذاها تا چه اندازه سالم هستند و به رشد فرزند ما کمک می کنند؟ تا چه حد ویتامین های مورد نیاز بدن آن ها را تامین می کنند؟ آیا نظارتی بر مواد غذایی مصرفی در مدارس صورت می گیرد؟ نیاز است که یک استاندارد مناسب برای بچه ها در نظر گرفته شود که طی آن غذاهای تازه و سالم در مدرسه به آن ها داده شود. غذاهایی که مواد اولیه ی آنها از کشاورزان محلی خریداری شده است و  از دادن غذاهای فست فود به آن ها خودداری شود. کمی آرمانی و اغراق آمیز به نظر می رسد اما حداقل می توان به این نقطه نزدیک شد.

دوره ی آموزشی آشپزی، غذاها و مواد خوراکی در مدارس

هم چنین مدرسه باید مکانی باشد که به کودکان در مورد غذاهای سالم اطلاعات بدهد و آنها را از خواص خوراکی های مختلف آگاه سازد. حتی می توان به عنوان یک پیشنهاد در مدارس، درس و یا دوره ای تحت عنوان آَشپزی ، غذا ها و مواد خوراکی برگزار نمود. همان طور که در جامعه با ریاضی، تعلیمات دینی، هنر و سایر علوم سر و کار داریم و نیازمند آنها هستیم، آشپزی و خورد و خوراک نیز یکی از مسائلی است که با زندگی ما گره خورده و حیات ما به آن وابسته است. هر یک از دانش آموزان پس از اتمام تحصیلشان باید بتوانند به عنوان یکی از مهارت های زندگی حداقل 10 نوع غذای سالم متفاوت را بپزد. برای کسی که آشپزی بلد باشد بحران اقتصادی یا پول مهم نیست و زمان اهمیتی ندارد؛ او در هر شرایطی می تواند غذایی را تدارک ببیند که از لحاظ مواد غذایی با ارزش و در عین حال ارزان باشد و بسته به شرایط در کوتاه ترین زمان ممکن آماده شود. با یک برآورد ساده می توان نتیجه گرفت که جهت آموزش آشپزی و غذاهای سالم به دانش آموزان هزینه ی زیادی برای مدارس نیاز نیست؛ هزینه ای که هر پدر و مادری از عهده ی آن بر می آید اما برای گرفتن نتیجه ی دلخواه در این زمینه تنها یک اراده ی قوی لازم است نه هزینه، سرمایه و ...درس آشپزی



خیابان 

 تا به حال دقت کرده اید در یک خیابان چند فست فود وجود دارد؟ در کل شهر؟ در کل کشور؟ در جهان؟ قدرت در دست فست فودهای بنام و مشهور و سوپر مارکت ها است.  اگر برندهای غذایی بزرگ، آموزش رژیم صحیح غذایی را در دستور کار خود قرار دهند مطمئنن شاهد تحولی عظیم خواهیم بود که مردم سالم تر و با نشاط تر زندگی خواهند کرد. البته کار ساده ای نیست اما برای داشتن آینده ای سالم این تنها راه می تواند باشد. 30 سال پیش اغلب غذاها محلی و تازه بودند در حالی که غذاهای امروزی مملو از مواد افزودنی و نگه دارنده ها شده اند.

فست فود خیابانی


آشپز خیابانی؛ سفیرغذای مهربانی

آشپزهای محلی می توانند به مردم محله ی خودشان آشپزی یاد بدهند، حتی می توان به شکل رایگان در خیابان آشپزی سالم را آموزش داد و مردم را با غذاهای سالم و هم چنین ناسالم آشنا نمود و انتخاب را به خودشان واگذار کرد. این تغییر واقعا شگرف است و محسوس.

از مراکز غذایی و سوپرمارکت ها بخواه!

مشکل انسان در نظام سرمایه داری معاصر این است که سرمایه داری به افرادی نیاز دارد که بتوانند به صورت گروهی و دوستانه با هم همکاری کنند؛ کسانی که مصرف کنندگان قهاری باشند، سلیقه های یکسانی داشته باشند و همان چیزی را استفاده کنند که به آن ها دیکته می شود. این نظام به وجود افرادی وابسته است که ظاهرا احساس آزادی و استقلال داشته باشند ولی متوجه نشوند که تحت فرمان کسی هستند. آنها باید با نیازها و توقعات نظام حاکم کاملا هماهنگ باشند، افرادی که به راحتی و بدون نیاز به دخالت رهبر هدایت شوند. تنها هدف متصور برای این مهره ها عبارت است از: بهبود وضع خود، تکاپو، کار و پیشرفت. در چنین شرایطی تصمیم گیرنده ی اصلی برای مواد خوراکی مصرفی ما همین نظام سرمایه داری است که تنها هدفش کسب سود بیشتر است و سلامت مردم برایش اهمیت چندانی ندارد.

لوگوی رستوران و فست فود

اما می توان این بازی را به هم زد. می توان کاری کرد که مواد درخواستی ما در بازار پر شود نه مواد تحمیلی آن ها. سوپر مارکت ها چیزی را می فروشند که از آن ها درخواست می شود. اگر همه ی مردم از سوپر مارکت ها و مراکز مواد غذایی خوراکی های سالم درخواست کنند و مواد غذایی ناسالم را طرد کنند، آنگاه برای عدم ورشکستگی هم که شده مجبور می شوند مواد مطلوب مردم را در اختیارشان قرار دهند. علاوه بر این باید در هر سوپر مارکت یک راهنما و سفیر غذا باشد تا در خرید مواد غذایی سالم، نحوه ی طبخ و استفاده از آن ها آموزش لازم را به مشتریان بدهند مثلا برای پخت غذاهای خوشمزه، سریع، آسان و ... چه موادی مورد نیاز است. این کار در بعضی جاها انجام شده است اما باید در جاهای بیشتری این کار صورت پذیرد.

فست فود ها و ساندویچی ها! شما هم می توانید با ما همره باشید

فست فود ها مردم را با شکر، نمک ، چربی و ... به توپ بسته اند، همه از رستوران ها استفاده می کنند و این گونه مکان ها را دوست دارند. پس می توان از فست فود ها برای کمک به مردم در جهت داشتن یک رژیم غذایی صحیح و مناسب کمک کرد. همچنین این گونه مسائل را می توان از حکومت و دولت درخواست نمود که با مراکز مواد غذایی و رستورانها تعامل داشته باشند و آن ها را با وضع قوانینی ملزم به عدم استفاده از مواد مضر در غذاها نمایند.

رستوران ایرانی

 

غذاهای سالم را به مواد مضر تبدیل نکنید!

متاسفانه بسیاری از غذاهای سالم نیز از گزند سودجویان در امان نمانده اند و برای کسب سود بیش تر، آن ها را نیز به غذاهای ناسالم و مضر تبدیل می کنند. به عنوان مثال همان شیر که هر کودک در سن رشد می بایست حداقل دو لیوان شیر در روز بنوشد. حال برای اینکه بچه ها با میل و اشتیاق بیشتری به استقبال شیر بروند و فروش بالا رود، اتحادیه ی شیر فروشان رنگ و طعم مصنوعی و شکر به شیر اضافه می کنند (شیر کاکائو، شیر موز و ...). متاسفانه این موضوع در مورد بسیاری از خوراکی های دیگر نیز صدق می کند که فروشندگان برای استقبال بیشتر کودکان به آن ها افزودنی های غیر طبیعی اضافه می کنند.

لیوان شیر

هم می توان رقابت تجاری ایجاد نمود و هم می توان برای مسائلی از این دست اهمیت قائل شد کافی است اراده باشد و خلاقیت.

 

پس بیایید با یکدیگر به جنبشی پایدار کمک کنیم که در آن به هر کودکی در مورد خوراک و غذا آموزش می دهد، خانواده ها را دوباره به پختن غذا تشویق می کند و به تمام مردم دنیا این توان را می دهد که با چاقی مبارزه کنند.

به امید داشتن جامعه ای سالم تر

 منابع : سخنرانی تد TED ، کتاب The Art of Loving

منابع عکس ها به ترتیب : + ، + ، + ، + ، + ، + ، + ، + ، + ، + ، + ، +

 

نظرات (۴)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • متشکرم
    پاسخ:
    خواهش می کنم قابلی نداشت
  • ....مسعود ....
  • شکرا 
    پاسخ:
    خواهش :)
    من هم فکر می‌کنم که آموزش آشپزی به بچه‌ها فارغ از دختر و پسر بودنشون خیلی خیلی مهم است. من هم در برنامه دارم که مهارت آشپزی کردن رو به پسرم آموزش بدم.
    پاسخ:
    دقیقا همین طوره آشپزی رو همه باید بلد باشن دختر و پسر نداره و اگرم آدم تو کوچیکی یاد بگیره خیلی موثرتره
  • سروش فتحی
  • جالب بود
    پاسخ:
    ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی